Služby
Poskytujeme Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi od 3 do 70 let.
Zároveň máme pověření sociálně právní ochrany dětí.
Obecným cílem sociálně aktivizačních služeb pro rodiny s dětmi je zábránit sociálnímu vyloučení u rodin s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokážou sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje.
Poskytované služby napomáhají tomu, aby byly v co největší míře minimalizovány vlivy, které neblaze působí na funkčnost rodiny a zdravý vývoj nezletilých dětí.
Základní činnosti SAS:
- Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím.
- podpora a pomoc při využívání běžně dostupných služeb a informačních zdrojů
- pomoc při obnovení nebo upevnění kontaktu s rodinou a pomoc a podpora při dalších aktivitách podporujících sociální začleňování osob
- doprovázení dětí do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět
- nácvik zásad a pravidel při používání dopravních prostředků
- nácvik využívání běžných komunikačních prostředků a zdrojů informací - nácvik obsluhy telefonu, mobilu, nácvik obsluhy počítače rozvoj komunikace a práce s informacemi
- nácvik využívání běžných zdrojů informací – internet, tisk, informační tabule, jízdní řády
- Sociálně terapeutické činnosti
- upevňování získaných schopností a dovedností v rámci skupinových setkání – příklady témat: sebeprezentace, výběr vhodného zaměstnání, organizace času, telefonování, zvládání krizových situací, zdroje hledání práce. Kurzy PC, cestování, hospodaření s penězi.
- hipporelaxace, hippoterapie odbourává u dětí stres a pozitivně působí na psychiku prostřednictvím kontaktu s koněm
- podpora výměny zkušeností – podpora nasloucháním
- pořádání setkání a pobytových kurzů pro rodiny
- Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí
- poradenství o právech a povinnostech při využívání služeb i při dalším fungování v přirozeném prostředí
- pomoc při přípravě na zápis do školy
- pomoc při vypisování úředních dokumentů
- podpora ve vyřizování veškerých úředních záležitostí, poskytuje sociální poradenství, seznamuje klienty s institucemi, na které se mohou obrátit
- Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti
- pracovně výchovná činnost s dětmi
- pomoc s kybernetickou závislostí a závislostí na sociálních sítích
- vyhledávání vhodných zájmových kroužků a volnočasových aktivit pro děti
- pracovně výchovná činnost s dospělými, např. podpora a nácvik rodičovského chování - vedení hospodaření a udržování domácnosti, nácvik sociálních kompetencí v jednání na úřadech, školách, školských zařízeních
- vyhledávání volných pracovních míst
- příprava na pracovní pohovory
V rámci SPO:
- výkon činnosti podle § 10 odst. 1 písm. a) zákona, tj. vyhledávání dětí, na které se sociálně - právní ochrana zaměřuje
- pomoc rodičům při řešení výchovných nebo jiných problémů souvisejících s péčí o dítě ( § 11 odst. 1 písm. a) zákona )
- komunikace s úřady a institucemi, se kterými přicházejí rodiny s dětmi do styku
- zprostředkovávání kontaktu mezi rodiči a odborníky
- komunikace se školními a předškolními zařízeními
- dohled na plnění školních povinností dítěte
- doprovázení dětí do školy, k lékaři, do odborných institucí
- činnost zaměřená na ochranu dětí před škodlivými vlivy a předcházení jejich vzniku ( § 31 a § 32 zákona )
- spoluvytváření hodnotového systému
- prevence drogových a jiných závislostí
- vytváření pozitivního vztahu ke zdravému životnímu stylu, sportu, kultuře a společnosti
- zřizování a provozování váchovně rekreačních táborů pro děti ( § 43 zákona )
Zprostředkujeme kontakt s odborníky na péči o dítě – PPP Teplice, OSPOD a kurátoři SPO, psychologické poradny a psychiatrické ambulance.
Můžete se na nás obrátit s jakýmkoliv dotazem. Naši proškolení a odborně vzdělaní pracovníci Vám všechny dotazy ochotně zodpoví nebo zprostředkují kontakt s dalšími odborníky.
Kapacita služby:
ambulantně: jedinec 1, skupina 15
terén: jedinec 2, skupina 15
PRAVIDLA POSKYTOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELE
- Poskytování sociálních služeb je realizováno formou pravidelných konzultací dle potřeby a naléhavosti řešení vlastní situace uživatele.
- Konzultace probíhají ambulantně či v terénu. Pokud se uživatel služby nemůže v dohodnutém termínu dostavit nebo ví, že nebude doma, omluví se nejlépe předem, pokud je to možné, nebo v co nejkratší době po neuskutečněné konzultaci.
- Dle potřeby se konzultací účastní příslušníci rodiny. Dle potřeby jsou o konzultaci požádáni také učitelé a výchovní poradci školy, kterou nezletilý/á navštěvuje.
- Poskytování služby je podmíněno vzájemným respektem, spoluprací, přičemž je kladen důraz na aktivizaci vlastních sil uživatele sociální služby.
- Na 1. konzultaci se ujednávají podmínky služby, jejichž akceptování se stvrzuje podpisem v Dohodě o poskytování sociální služby v případě sociálně aktivizačních služeb. Pokud by uživatel trval na Dohodě ústní, bude toto uvedeno v Záznamu uživatele, kam jsou zapisovány skutečnosti z pravidelných konzultací. V případě poskytování služeb v sociálně- právní ochraně stvrzuje podpisem v Trojdohodě.
- Klient souhlasí se zpracováním osobních údajů ve smyslu zák. č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
- Uživatel služby si s kompetentní osobou – v našem případě se sociálním pracovníkem, dohodnou cíle spolupráce a termín jejich splnění, které se zapíší do Individuálního plánu uživatele. Uživatel služby souhlasí, že pracovník SPZ Teplice bude vést písemné záznamy o jeho osobě, o úkolech a krocích jednotlivých stran.
- Tento plán podepíše uživatel a jeho klíčový pracovník.
- Klíčový pracovník je odborně způsobilá, pravidelně školená osoba, provázející uživatele na cestě ke splnění dohodnutých cílů.
- K zajištění řádného plnění dohodnutých cílů je uživatel povinnen informovat klíčového pracovníka o všech skutečnostech vedoucích ke splnění těchto cílů.
- Uživatel má právo podat stížnost, a to ústně či písemně, kterémukoliv pracovníkovi organizace nebo anonymně do schránky organizace, umístěné před vchodovými dveřmi do domu, ve kterém je sídlo organizace (viz. Pravidla pro podávání a vyřizování stížností, resp. Metodický pokyn č. 1).
- Uživatel byl informován, že poskytovatel a všichnii pracovníci SPZ Teplice jsou podle § 100 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, povinni zachovávat mlčenlivost o údajích týkajících se osob, kterým je poskytována sociální služba.
- Poskytování sociální služby bude uživateli odepřeno v případě, že:
- bude pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek
- bude se chovat agresivně
- nebude aktivně spolupracovat a vlastními silami se podílet na řešení své vlastní nepříznivé situace.
- Dohodu lze ukončit jednostranně, a to:
- dohodou mezi oběma stranami k určitému datu
- ze strany uživatele - kdykoliv, bez udání důvodu:
a) ústně (osobně) nebo telefonicky
b) písemně na adresu organizace nebo emailem
- ze strany poskytovatele - vždy písemně s uvedením důvodu, přičemž výpovědní lhůta trvá 5 dnů po doručení druhé straně:
a) při opakovaném porušení pravidel SPZ Teplice, přičemž bude uživatel napomenut nejprve ústně, v druhém případě písemně a poté lze Dohodu vypovědět nebo z ní odstoupit;
b) pominuly důvody uživatele čerpat sociální službu
c) z důvodu naplnění cíle
d) neshoduje se s podmínkami cílové skupiny či druhem sociální služby tak, jak jsou vymezeny ve Zřizovací listině poskytovatele
e) uživatel nevyužívá sjednané sociální služby déle jak 4 měsíce
f) odnětí registrace poskytovateli
ZÁKLADNÍ PRÁVA UŽIVATELE:
- mít vlastní názor;
- podílet se a spolurozhodovat o průběhu služby;
- nahlížet do své dokumentace, kterou má v organizaci založenou;
- přijímat vlastní rozhodnutí;
- podávat stížnosti a podněty na průběh poskytované služby či chování pracovníků;
- ukončit poskytování služby bez udání důvodu.
(viz. Metodický pokyn č. 2 o ochraně práv uživatele)
ZÁKLADNÍ POVINNOSTI UŽIVATELE:
- chovat se k pracovníkům SPZ Teplice slušně a v souladu s obecně platnými normami společnosti;
- aktivně spolupracovat a podílet se na řešení vlastní nepříznivé situace;
- akceptovat nezbytnou změnu při poskytování služby v případě, že by bylo ohroženo plynulé splnění stanovených cílů uživatele (př. změna pracovníka z důvodu dlouhodobé nemoci klíčového pracovníka)